SILAHKAN GUNAKAN FASILITAS "SEARCH" pojok kanan atas
untuk mencari judul skripsi yang di inginkan

pemesanan => Hub: 0857-351-08864

Tuesday, December 6, 2011

perbedaan indonesia dan malaysia | contoh makalah

MUSIK
Indon : Tak dinafikan musiknya memang bagus tapi sayang pengemar Indon tak tahu menghargai musik. Artis dan Band Indon takut buat persembahan di sana kerana setiap konsert mesti ricuh, berkelahi, sampai ada yang pengsan kerana bersesak sesak dan mati terpijak. Indon tak berdisiplin dan tak tahu menghargai seni

Malay : menghargai musik dalam dan luar negeri dan berdisiplin ketika menyaksikan konsert. Orang luar pun tak takut nak buat persembahan kat sini.



INDUSTRI FILEM
Indon : Terlalu kebanyakkan artis dadakannya. Kuantiti melebihi kualiti kerana memanipulasi anak anak muda berparas cantik yang bisa dijual. Sinetron sering mempamerkan cerita orang orang kaya dengan gaya hidup mewah dan bebas. Tidak mencermikan kehidupan, kondisi, situasi dan budaya Indon yang sebenar. Bila sampai Jakarta gambaran yang ditayangkan di sinetron sangat jauh berbeza.
Malay : Industi filem memang kurang maju tapi memaparkan kisah masyarakat yang seimbang. Mutu industri filem Malaysia perlu ditingkatkan.

BAHASA
Indon : Bahasanya dipelajari di 20 negara tapi dirosakkan oleh bangsanya sendiri dengan bahasa gaul yang menjadi bahasa rojak. Kebolehan menguasai Bahasa lain sangat terbatas. Jangankan Bahasa Inggris, Bahasa Melayu pun Indon tu blurr hahaha
Malaysia : Selain Bahasa Melayu, majority penduduknya fasih berbahasa asing.

BANGSA
Indon : Penuh dengan kebencian terhadap bangsa lain. Prejudis dan bangga dengan nasionalisme sempit. Negara anggota G20 yang tidak jelas peranannya, tukang dengar aje kot…. Negara G20 yang tidak menjamin kestabilan politik dan ekonomi, penuh dengan konflik dalaman. Bisa bertahan dengan musibah? Jangan takkabur Ndon, gempa di padang itu dibantu oleh negara negara luar termasuk Malaysia. Nak harapkan korang, korang sibuk berdemo dan memaki hamun negara tetangga. Mangsa di Pariaman terlantar berminggu minggu kerana kurang peralatan. Kalau negara kau bisa bertahan kenapa berhutang lagi?
http://analisadaily.com/index.php…
Sekarang isu gempa Padang pun dah tenggelam oleh kasus Cicak Buaya, Bank Century dan lain lain.

DEMOKRASI DAN KEBEBASAN
Indon : Bertindak rusuh dan anarkis atas tiket demokrasi sehingga hampir setiap demo diwarnai kericuhan. Kerana terlalu demokrasi dan bebas sampaikan restoran KFC dan mobil yang parking di kawasan sekitar situ musnah akibat aksi anarkis para demonstran. Apa motif dan kaitan dengan tema demo Anti Korupsi? Isk isk isk…janganlah kau menjunjung tinggi tindakan sedemikian. Kebebasan pers tanpa sempadan, padat dengan isu propaganda dan provokasi semata mata ingin meraih ratings tinggi. Tidak terkawal dan tak ada sempadan sehingga banyak menimbulkan fitnah. Terlalu ikut campur dalam hal perundangan dan sebagainya dan membuat andaian dan kesimpulan yang spekulatif!
Malay : Media dan pers dididik menghormati undang undang, kepentingan rakyat dan negara. Terkawal berhati hati dan mengenal batasan. Kebebasan melampau di Indon dijadikan sempadan hehehe.

SUMBER DAYA
Indon : Memiliki sumber daya alam dan daya manusia yang besar tetapi tidak bisa dimanfaatkan oleh rakyat dan negara. Negara masih dihujani dan dihantui masalah korupsi yang berleluasa. Rakyat dari dulu masih jadi pelarian ekonomi bekerja jadi tenaga buruh di negara orang.
Malay : walaupun memiliki sumber daya alam yang kecil tapi pemerintah kreatif dan innovatif sehingga bisa memberi manfaat buat rakyat dan negara. Hasilnya kehidupan rakyat terjamin dan bisa menikmati kehidupan yang selesa. Rakyat didahulukan pencapaian diutamankan.

BUDAYA
Indon : Terlalu prejudis, emosi dan cepat melatah bila merasakan sesuatu itu milik atau budaya dia. Tanpa usul periksa menyerang kedaulatan negara orang (budaya primitif Indon yang masih wujud). Parahnya yang beraksi itu pun tak tau apa itu budaya hehehe. Sibuk, marah dan emosi bila ada isu budaya tapi pemerintah dan rakyatnya tidak mengutamakan budaya yang tak pernah dilestarikan.
Malay : Menghargai dan melestarikan budaya supaya tidak ditelan zaman agar tetap dikenali oleh generasi muda. Dipromosikan pada pameran seni kebudayaan dan industri pelancongan. Malaysia taklah kemaruk sangat nak ambik budaya orang. Banyak kepelbagaian budaya tempatan dari orang orang asli, budaya tempatan dari negeri Sabah dan Sarawak yang boleh diketengahkan di peringkat kebangsaan. Bagaimanapun budaya overlap dari Indon yang diamalkan penduduk melayu semenanjung mestilah dinyatakan dengan jelas asal usulnya dari Indon.

MAHASISWA
Indon : Mahasiswa saling tawuran
Malay : Mahasiswa saling bertukar program pendidikan

DEMO
Indon : Aktiviti unjuk rasa sering dilakukan, sikit sikit demo. Sering menganggu kelancaran lalulintas. Demo diupah, dikasih ongkos ojek, nasi bungkus dan rokok kretek
Malay : Akiviti demo hanya diadakan bila perlu sahaja . Diupah untuk demo pun orang tak sanggup pergi. Demo biasa biasa saja dan sangat minimun. Demo tanpa permit akan dikenakan tindakan.

tercengang sih waktu membacanya, tapi inilah kritik,,,,,, waktunya indonesia berbenah....
jika negara kita kuat dan bermartabat, gak akan mungkin ada yang menghujat...
kekurangan di sana-sini karena kita sedang berbenah.... optimis maju....

........AKU TETEP ANAK INDONESIA.........

http://kanal3.wordpress.com/2010/12/28/apa-perbedaan-indonesia-dan-malaysia/

No comments:

Post a Comment

Post a Comment

1

2










                 KLIK

translet