|
Pengenalan
|
|
Bagi
mereka yang telah berjaya dengan cemerlang,beberpa pendekatan belajar telah
diamalkan. Para pengkaji teknik belajar telah juga menghasilkan beberapa
pendekatan pembelajaran yang berkesan.
|
|
Terpulang
kepada kita sebagai pelajar untuk mengikuti teknik mana yang paling sesuai
dan paling mudah difahami. Untuk membantu pelajar di sini terdapat beberapa
teknik belajar akan diutarakan.
|
1. Recopy
[salin semula]
2. Rework all model 5 x
[buat semula
contoh/cepat/5x]
3. Recite out loud Repeatedly [lafaz kuat berulang
kali]
4. Recheck
[semak semula]
5. Reasonnablenes
[jawapan berpatutan/sebaliknya]
1. s-sumarize
[ringkaskan nota penting]
2. t-test your self [uji diri anda]
3. u-use
[gunakan]
4. V-visualize
[bayangkan selalu]
|
Teknik Belajar Secara Pembayangan
|
Kita mempunyai apa yang
dinamakan otak kanan dan otak kiri. Otak kiri melibatkan pemikiran bercorak
'akademik' seperti perkataan, nombor, kebolehan saintifik, matematik, bahasa,
analisisi dan penggunaan tangan kanan.
Otak kanan pula
melibatkan aktiviti bersangkutan irama, imaginasi, warna, khayalan, ilham,
corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.
Persoalan yang timbul
adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian otak dengan bijaksana. Umpamanya
adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita untuk menghayalkan pelajaran
atau atau adakah ia selalu digunakan untuk menghayalkan dan mengimaginasi
masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam, hasad-dengki,amalan ilmu hitam
dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan pelajaran.
Jika otak bahagian kanan
ini belum lagi digunakan sepenuhnya untuk mengkhayalkan pelajaran, maka masanya
telah tiba kita mengkikis semua khayalan dan imaginasi kosong dan segerakan
gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan digunakan untuk membayangkan
pelajaran.
Teknik pembayangan perlu
penumpuan. Penumpuan yang serius amat perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang
sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa berbaring sebelum tidur malam, semasa
duduk berseorangan menenangkan fikiran, semasa menumpang bas atau teksi, semasa
di stesen bas dan lain-lain.
Sebagai contoh kita
ambil suasan berbaring sebelum tidur. Bilik sudah gelap> Keadaan sunyi sepi.
Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula bayangkan soalan-soalan, raja,
sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari. Bayang ia satu demi satu. Untuk
menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang diingat di atas tilam dengan
menggunakan telunjuk anda. Amalakan ini setiap malam. soal diri anda, satu ke
satu soalan, mata pelajaran ke mata pelajaran sehinggalah tertidur. Ulangi bila
terbangun di tengah malam. Amalkan ia dari sehari ke sehari, seminggu ke
seminggu, sebulan ke sebulan bermula ddari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6.
Bila ruangan khayalan ini dipositifkan dengan fikiran sehat, anda akan rasakan
hasil usaha ini. Bagi anda yang belum mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.
|
Rahsia-rahsia di
sebalik pengurusan masa pelajar cemerlang.
|
1. Masa sebelum tidur - masa berbaring sebelum
tidur. Aamalkan teknik belajar secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan
masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
2. Masa terbangun di tengah malam( Belajar seperti
No.1)
3. Masa bangun tidur. Subuh/pagi.Bayangkan
pelajaran semalam.
4. Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang
terlupa)
5. Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
6. Masa bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat
cermin)
7. Masa sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
8. Masa berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan
formula)
9. Masa menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau
bayangkan)
10.
Masa di dalam bas atau
kereta (ulangkaji harian/cepat)
11.
Masa berjalan ke sekolah
( Tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
12.
Masa sampai awal pagi ke
sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
13.
Masa menunggu cikgu yang
terlewat(ulangkaji cepat)
14.
Masa rehat (ke
perpustakaan baca ringkas buku-buku)
15.
Masa sebelum pulang
(Lwatkan pulang buat kerja rumah)
16.
Masa berjalan pulang (
tanya diri pasal sifir)
17.
Masa berada dalam bas (
baca kad nota)
18.
Masa rehat selepas makan
(baca novel/majalah)
19.
Masa rehat selepas maka
n malam (Baca rencana akhbar dan lain-lain)
20.
Masa menonton tv
(melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)
MASA TERPENTIGN DALAM PEMBELAJARAN
CEMERLANG
MASA BELAJAR WAKTU SUBUH
Lain-lain masa yang
perlu diurus.
1. Masa ditelipon-pendekan perbualan
2. Semasa membantu ayah dan ibu (belajar cara
bayangan)
3. Masa menunggu doktor (ulangkaji kad Nota)
4. Masa berjalan dipersekitaran sekolah
(tanya/jawab diri anda)
5. Masa mesyuarat (ulangkaji kad nota sebelum
mesyuarat)
6. Masa mendengar radio(kurangkan masa)
7. Masa menunggu kawan (ulangkaji kad nota)
8. Masa pelawat ke rumah (jika ramai, belajar di
perpustakaan)
Jika anda mengamalkan
masa-masa belajar ini dengan betul dan disiplin,pasti anda akan berjaya
dengan cemerlang.
1. Preview (tinjauan awal)
2. Question (soal diri)
3. Read & Underline (Baca,garis dan tanda)
4. Recite & write (lafaz dan tulis nota)
5. Review (tinjauan akhir)
6. Sumarize (ringkaskan)
7. Test your self (uji diri anda)
8. Use (gunakan)
9. Visualize (bayangkan)
1. Positive mental attitude & positive
physical action.
2. Air-clean air for the brain.
3. Mental Challenges for the brain.
4. Food for the brain.
5. Exercise for the brain.
6. Sleep for the brain.
7. Meditation & power brain./
|
Amalan peningkatan daya
ingatan
|
1. Faham.
2. Jarakkan/pecahkan masa belajar.
3. Lafazkan isi penting dengan cara yang kuat.
4. Percaya pada diri sendiri.
5. Ulang berkali-kali.
6. Guna kata kunci, kata isyarat. kata rahsia
& ungkapan lucu.
7. Ulangkaji semasa berbaring sebelum tidur &
semasa bangun tidur.
8. Bayangkan selalu (20 peringkat masa
cemerlang).
No comments:
Post a Comment